Jeg hedder Irina Olsen, er 31 år, mor, influencer og TV-personlighed. Jeg lever af at være influencer og har gjort det de sidste 3-4 år. Jeg har i alt brugt 8 år på at opbygge et brand/navn/forretning på de sociale medier og lært at være selvstændig undervejs. De første 4 år arbejdede jeg gratis og brugte timevis på sociale medier, research, undersøge udstyr, netværke og alt det der hører til. Idag er jeg en af de største influencers i Danmark og jeg arbejder fra 7-8 om morgenen til 23-00 om aftenen, med de pauser jeg finder imellem til min datter og min familie. De fleste af min venskaber er business-relaterede, så jeg kan heldigvis ofte mixe business and pleasure, ellers ville jeg nok ikke have særlig meget social liv. Min kæreste er ligeledes selvstændig i musikbranchen, hvilket gør vores liv nemmere, og der er mange ting vi ikke behøver at forklare til hinanden ift. vores arbejde og er på samme bølgelængde.

Influencers: Individuals who have the power to affect purchase decisions of others because of their (real or perceived) authority, knowledge, position, or relationship. (businessdictionary.com)

Influencer er en businesstitel – oftest, en person med en following, som har opbygget at navn for sig selv og som man finder interessant. I USA og UK har influencers kæmpe success og virksomheder forstår deres værdi. Det hele kommer lidt langsommere til Danmark og for bare nogle år siden, grinte man af alle de unge YouTubere, som faktisk er super dygtige. En reel influencer har mange færdigheder, og eftersom at sociale medier er her for at blive, vil der på sigt være en masse arbejdspladser for SoMe eksperter og dem som kan skabe interessant content, formidle et budskab og kan se, hvordan de sociale medier udvikler sig. For de fleste starter det nok som en hobby, hvor man fokuserer på det man er god til eller fascineret af. For mit vedkommende var det eks. makeup og jeg har derfor stadig meget fokus på beauty, men undervejs er der kommet mere lifestyle ind over. Jeg elsker, at jeg har en stemme, og at jeg kan tage diverse emne op, som jeg går op i og har erfaring med og som vi alle kan tale om.

Hvad skal der til, for at blive influencer? Det blev for første gang i Danmark belyst lidt i “Influencers“, men det er endnu mere nuanceret end det. Som alle andre selvstændige, så skal man være klar til at arbejde 24/7 og have både passion og motivation. Kendskab til sociale medier og interesse for at skabe content i form af billeder og video, samt fortælle historier. Jeg tror, at forestillingen om en influencers arbejde er, at man starter dagen med en avokadomad i sin pelsjakke på månedens hippe café og derefter fortsætter til dagens champagne events. Der er klart mange fine events og til tider gode penge i at være influencer, men intet falder fra himlen og jeg sidder ikke og sipper champagne hver dag – overhovedet. Jeg er heldig, hvis jeg når at få min frokost. Jeg elsker det jeg laver og synes, at det er interessant at finde nye programmer til videoredigering, kaste mig ud i nye projekter, gør mig umage for at lave interessante ting med de brands jeg samarbejder med og tage forskellige emner op på mine platforme. Og jeg er sikker på, at mine kollegaer har det på samme måde, for hvis man ikke har en kæmpe interesse for de sociale medier og at lave content, så bliver det svært at holde ved. Der er ingen der betaler nogen, for at komme til et event spise en muffin bare.

Hvordan tjener influencers penge? Det er ikke realistisk, at få det hele med i ét blogpost, og vores arbejdsdage kan variere meget. Basically går det ud på, at lave content på Instagram, blog eller YouTube og planlægge at tale om relevante emner eller nye trends, dvs. man skal også selv se rigtig meget YouTube og følge med når det gælder beauty og fashion trends. En YouTube video kan tage 1 dag at optage og 2-3 dage at redigere, hvor man også skal nå resten af sit arbejde. Jeg bruger udover ca. 2 timer om dagen på at svare på beskeder og kommentarer inde på min IG alene. Jeg har et management, som skal have et %-del af kampagnerne, da jeg ikke selv forhandler dem. En kameramand der hjælper med at optage + redigere koster 2500-3000 pr video. En fotograf koster ekstra ved siden af. Nogle har også stylister og assistenter. Der er en del udgifter på udstyr – jeg har ca for 80.000 i øjeblikket. Jeg vil slet ikke ind på hvor meget jeg bruger på tøj + makeup (og det kan ikke trækkes fra). Jo mere jeg er begyndt at tjene gennem årene, jo bedre content/indhold har jeg kunnet lave på mine platforme. I 2016-2017, sov jeg de fleste nætter 4-5 timer for at det hele kunne køre rundt. Nu kan jeg heldigvis sove om natten, fordi man er begyndt at betale influencers det, som de faktisk er værd. Man kender ca. til hinandens priser i branchen og virksomheder som forstår hvordan det hele hænger sammen, har indset at influencers er MEGET mere effektive at bruge end TV-spots og annoncer i magasiner. De store influencers IG-stories i DK bliver set af 4 gange så mange end magasiner bliver læst – så hvad kan bedre betale sig? Mine IG stories bliver set af 2-3 gange flere end nogle TV-programmer, der bliver set på TV. Det er bare for at komme med eksempler på, at der er en grund til, at nogle influencers tjener godt – pga. value og stort reach. Jeg håber, at det giver mening for jer, for jeg kan jo se det klart. Man tjener penge på annoncer (især på YouTube), som konsulent for firmaer, evt. også opbygge Insatgram for et firma, på forskellige kampagner og samarbejder, som ambassadør, til events eller via affiliate marketing. Flere muligheder som programmer kan forekomme, egen webshop og egne produkter af en art.

Er det eneste influencere gør, at reklamere for ting og tælle penge? Bloggere, sportsudøvere, musikere og kendte er jo influencers. De fleste har en slags platform nu om dage – primært IG. Man bygger et brand op over flere år og ægte følgere kommer ikke hurtigt, men over tid. TRO MIG – det er federe at have 100 ægte følgere, end 100.000 fake! For har man købt følgere, så er man en svindler og snyder de firmaer, der måske hopper i fælden og betaler for ingenting, og der er en grund til, at det hedder sociale medier. Jeg elsker, at interagere med mine følgere og have et online fællesskab. Hvis virksomheder læser med her, så få influenceren til at tage et screenshot i IG indblik, så man kan se hvor følgerne er fra, alder og køn og sammenlign det med det segment, som I er ude efter. det er helt no-go at tage imod al slags reklame, så man ikke bliver en reklamesøjle, men samtidigt, så skal man tjene på det man har opbygget, så jeg sørger eks. for at vælge brands, som jeg i forvejen kender godt eller som passer ind i mit univers og som mine læsere har interesse for. I stedet for at gå op i antal følgere, så kan det bedre betale sig, at skabe interessant content i sin niche. Det vil betale sig i længden. Et super godt eksempel på en forretningskvinde/influencer er Huda Kattan, som har makeup brandet Huda Beauty, som har omsat for over 1 billion dollars. Influencers er marketingeksperter og har måske en undervurderet viden om mange ting og hvis man ikke mener, at det er et legit arbejde her i 2018, jamen, så lad os læse mit indlæg om 2-3 år, hvor jeg ikke tror, at man er i tvivl mere.

Min lillebror fortæller mig, at han gerne vil være YouTuber (han er gamer) og hans generation ser ikke længere TV. Hvordan tror I, at det ser ud i fremtiden? Jeg forstår virkelig også godt, at det ikke er nemt at sætte sig ind i, hvad en influencer laver, når man slet ikke sætter sig ind i sociale medier, pr, marketing, iværksætteri and so on. Selv for virksomheder, er det svært at finde rundt i og derfor ansætter man bl.a. influencers som konsulenter eller PR bureauer. I USA er der mange eksperter der nævner, at influencer marketing slet ikke har nået sine højder endnu og at influencers værdi er langt større end hvad vi tjener. Min favorit er Gary Vee, som er millionær og en meget successfuld forretningsmand. Han holder mange foredrag hvor han bl.a. fortæller, at endnu flere virksomheder fremover vil bruge influencers og det er mig en kæmpe gåde, hvis man stadig tænker oldschool og ikke tænker influencer marketing i DK. Let’s go!

Jeg elsker at være min egen boss, at holde mig selv motiveret og selvom det kan være en udfordring at planlægge det hele og stole på intuitionen, så ved jeg, at jeg gør det rette for mig selv. Jeg kommer ikke til at mangle projekter, mangle arbejde, eller miste interessen for denne udvikling. I udlandet taler man ikke længere om der er fremtid i influencer marketing, for den del er sikret – hvad er det næste skridt? Måske er det Facebook der overrasker med noget nyt. Og som influencer skal man være hurtig til at gribe de nye trends indenfor SoMe. De største influencers i udlandet, men også i DK, har et team bag sig, som assistent evt. og managers, stylist, video editor, fotograf. Når man samarbejder med et firma for et stort beløb, forventes der et godt resultat i form at salg, promovering, og man kan snildt bruge en halv dag til en hel dag på setup til dette. De muligheder, som man får, kan være uendelige, hvis man selv griber dem… hvis man bliver liggende i sengen til kl 12.00, så forsvinder mulighederne hurtigt igen.

Sagen er… at det er svært at definere, hvem der er influencer. En person, som har købt fake followers kan kalde sig selv for influencer, men har i teorien ingen værdi for virksomheder. En person, som har startet en blog for en uge siden, kan kalde sig selv for influencer på samme niveau, som andre, der har brugt årevis på at bygge en følgeskare op med lækkert content og 12 arbejdstimer om dagen. Det eneste, som kan fortælle sandheden er DATA! Den del skal de danske brands og medier være mere obs på. Indtil videre har det muligvis givet pote, at købe fake followers, da brands udelukkende går efter antal følgere, men de nye tider starter lige om lidt i DK. I udlandet kører alt på data og analyser og man kan ikke snyde. Der er ingen der vil arbejde gratis, så jeg synes også at det er forkert, at bede influencers om at lave en masse promovering gratis, selvom der kan være enkelte aftaler, så ender det sjældent godt når man bare tager imod en masse gratis ting. Man kan ikke leve af det, så hellere få betaling for et udført stykke arbejde og købe det andet selv. Jeg har… nej, jeg ved MANGE af mine kollegaer også har, en masse at sige om alt det her og måske er det på tide, at der bliver snakket mere om vores arbejde. Jeg ved, at mange drømmer om at gå samme vej, og selvom jeg synes, at jeg har det fedeste job i hele verden, så er vi ikke mange der lever af det i DK og derfor kan man ikke google sig til det.

I morges talte jeg om influencer-gamet i P3 og på mandag skal jeg i The Voice også. Flere influencers bevæger sig mere ind i PR verdenen, som SoMe konsulenter for diverse virksomheder, så the end game er ikke nødvendigvis at man er blogger til man er 50 – men det kan man sagtens. Min teori er, at man helst ikke vil anse det som rigtigt arbejde, da man absolut ikke aner hvad vi sidder med, når vi f. eks. har 500 billeder vi skal kigge igennem og bagefter redigere lyset i programmer, som man også først skal finde frem til osv. Når vi skal finde location til at tage et outfitbillede på ferien, imens alle andre havde ligget og solet hele dagen. Jeg tænker arbejde HELE TIDEN… ingen pauser, ærligt. Og sådan er det at være selvstændig. Jeg arbejder og jeg får løn for mit arbejde, ergo er det jeg laver et arbejde, heh. Det er heller ikke for alle, det her med at tage 100 billeder om dagen og være på hele tiden. Især nogle af mine mommy-kollegaer, der også er influencers og i TV branchen, kan nogle gange kigge på hinanden med helt skæve øjne og så kan man bare se, at vi har været igang non stop i flere uger eller måneder i træk.  Vi sidder bare til de der events med en kop te eller kaffe of halvsover med det ene øje, haha. Men det er a part of the game, og man skal kunne følge med. Sådan er det jo med alle jobs. Kan jeg stå i morgen og miste det hele? NEJ, for jeg har en viden, som kan bruges mange steder, om jeg så lukker alle mine platforme. Jeg vil kunne opbygge en ny forretning from scratch, for internettet forsvinder ikke. Jeg har sikret mig selv med alle de ting, som jeg har lært undervejs og mit netværk som bonus. Jeg ville elske at komme ud på uddannelser og holde foredrag omkring mit arbejde og det at være selvstændig. Jeg har selv stået og blevet nægtet kontanthjælp og stået uden job mange gange og det kan mange unge mennesker måske undgå, hvis de havde mere basic viden. Hvor ville det være fantastisk, hvis man på uddannelser lærte mere om at styre sin økonomi, iværksætteri og sociale medier egentlig. Jeg tror, at det ville gavne mere, end en tredjegradsligning – og jeg ved hvad jeg snakker om, for jeg havde matematik på A-niveau. Velkommen til 2018!

Kontakt for foredrag: mail@next-agency.dk

Total
149
Shares

14 kommentarer

  1. Jeg kan ikke lade være med at tænke på et par ting. Nu er I jo langt fra de eneste selvstændige i landet og heller ikke de eneste som gerne vil købe hus. Måske jeres erhverv ikke falder ind under “normalen” men derfor burde I jo stadig have en minimumløn hver måneden og faste udgifter, som alle andre. Kan det være noget med jeres forbrug der stopper processen? Laver I ikke budget? Kan det være i leder efter for dyre huse og burde være mere realistiske i husdrømmen? Der må jo være noget I ikke er ærlige om til os læsere?

    1. Ærligt… der var kun 1 af de banker vi ringede til, der overhovedet kiggede på dokumenter. De fleste ville hverken kigge på indkomst eller hvad vi skulle låne, de havde bare nej-hatten på ved første sætning.

  2. Hej. Når du arbejder nonstop. Hvem passer datter din efter hun er kommet hjem fra børnehaven. Har du aupair. Eller tager du hende med rundt omkring. God fredag.

  3. Jeg er 35 år og du er mit største idol ha ha! Du er så sej og du må føre an med at få DK til at åbne op for de nye leveveje

  4. Virkelig et interessant indlæg og meget spændende at få mere ‘bag kulissen’-indsigt i hele Influencer-universet!
    Jeg elsker virkelig din ærlighed, din personlighed og din oprigtighed som altid kommer til udtryk i dine indlæg, Irina Keep up the good work! Rigtig god weekend til dig og din familie fra Århus

  5. Hej Irina.
    Jeg har lige en tanke jeg vil dele med dig ang. det at være selvstændig kontra at skulle låne penge til fast ejendom.
    Min mand er selvstændig og jeg selv er lønmodtager indenfor finansverdenen.
    Min mand har et selskab, dvs. at vi laver alm. løn med en lønseddel til ham hver 14. dag. Da vi skulle i banken og snakke fremtid ifht huslån, kunne han dermed fremvise lønsedler, som en helt alm lønmodtager. Derudover kigger de self også på økonomien i selskabet. Men min fornemmelse var at selve økonomien i selskabet var sekundært og at lønsedlerne faktisk var vigtigere for dem – crazy, I know!
    Men min tanke er så: Hvis du har hele din business i en enkeltmandsvirksomhed, så har du jo netop ikke de her lønsedler at fremvise, da man ‘bare’ hæver de penge man har brug for.
    Hvis det er tilfældet, at din virksomhed er en enkeltmandsvirksomhed, kunne det så være en ide at overveje et selskab i stedet? Så kunne det jo være at bankerne var nemmere at forhandle med

    1. Især med den meget nedladende kommentar som jeg fik, nåede jeg slet ikke at sende mine dokumenter – det var bare NEJ! Haha

      Jeg har den BEDSTE bankrådgiver i Nordea, og jeg er endt med ikke at skifte bank, for han synes absolut, at jeg har et meget sikkert job og respekterer det og nærmest undskyldte for, at andre tænkte gammeldags og ikke forstod mit erhverv. Det synes jeg var meget sejt.

  6. Meget spændende og super fedt skrevet Irina! Følger dig og elsker specielt at man også ser dit ærlige hverdags familieliv og at det ikke kun er glimmer med glimmer på. Hilsen Nordjyden

  7. Interessant egentlig, at definitionen ikke har noget med SoMe eller den digitale verden. Jeg tænker, at mange mennesker (berømtheder etc.) matcher den definition. Topforskere fx Willerslev-brødrene, kongelige fx Mary, filmstjerner, First Ladies fx Mrs Obama etc. Fælles for dem er, at de er enormt hårdtarbejdende og har et tydeligt mål. Og deraf muligheden for at påvirke alm. mennesker. Influencers har der vel altid været? Idag er det muligt via SoMe og ikke begrænset til de berømte og dem, der er eksponerede i traditionelle medier? Det er mere frit og uafhængigt af konventioner og traditioner. Og så er det blevet et selvstændigt erhverv. Spændende!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*
*